torsdag 9 februari 2017

Workshop woodland – lundväxter den 1 Maj 2017


Sköna ljuvliga maj. 

 

Ett unikt tillfälle, vi tittar på lunden i min trädgård här på Kinnekulle och pratar karaktär, växter och bra kombinationer. En lund är givetvis vackrast när den blommar på våren, men under sommaren och en bra bit in på hösten är det bladen som står för skönheten. Vi fördjupar oss i bladen och sommaren med ett kortare bildföredrag. Det finns visserligen växter som blommar senare under säsongen men för mig är lunden en upplevelse i början av maj då tusentals små nätta blommor skapar ett ljuvligt skimmer.
Vi resonerar om små och stora sammanhang och tittar på vilka växter som fungerar tillsammans och ger en långsiktig vacker plantering i en rabatt eller naturtomt. 
Jag ser till att jag har mycket växter hemma av de vackraste och bästa sorterna, och då kan vi experimentera fram olika planteringar, men vi kommer inte att gräva. Experimenten utför vi genom att placera krukorna i hassellundarna som omger min tomt med blå och vitsippor i blom, vi tittar på ljus och skugga och konkurrensutsatta växter som kväver särskild omsorg men ändå är oemotståndliga.  Visserligen är de flesta växter härdiga i nästan hela landet. Men jag tycker det är viktigt att man planerar en trygg bas och pudrar med de oemotståndliga rariteterna. De växter som vi arbetar med kommer att vara till försäljning efter dagens workshop.
Självklart orkar vi inte arbeta hela dagen utan mat, det är tid för ramslök och på något sätt ingår de goda bladen i lunchen som vi förhoppningsvist äter i vårsolen. Det blir en rolig dag med härlig fördjupning i växter och plantering, vi avslutar dagen med ett besök i en stor trädgård här på Kinnekulle som innehåller vackra lundar, lökväxtängar och blommande träd förenade i en drömsk inspirerande naturtomt.

                    

Tid kl 10 – ca kl 18.

Kostnad 1 200:- inklusive moms. Jag mailar faktura i god tid.
Lunch, dryck och fika ingår. Ni ska inte laga lunchen eller diska, men kanske hjälpa till att bära ut eller in.
Vi hoppas på vackert väder och ljuvlig blomning, skulle det bli uselt väder tar vi med oss växterna in och låtsas att vi är i hassellunden med blommande körsbär. Det blir givetvis provisoriskt i så fall, men vi bygger upp små ljuvliga landskap på bord. 



Jag vet redan nu att det finns ett stort intresse för denna dag, men jag vill inte att vi ska vara fler än ca 10-15 personer per gång för att alla ska få tid utrymme att prata, fråga och experimentera. Blir det ett stort tryck lägger jag in extra dagar den 29 och 30 april. Berätta i din anmälan om vilken dag du helst vill komma, så återkommer jag med hur det blir beroende på hur det blir.

Maila din anmälan till: hannu.sarenstrom@gmail.com Markera ditt mail med LUND och respektive datum annars hittar jag det inte i flödet.


Välkommen till en härlig dag med blommande julrosor, blodört, sippor, körsbär med många ömsinta leenden. Hannu




Vill du läsa mer om lunden och dess blommor finns boken Lundens skugga. 





2 kommentarer:

M/S Design sa...

Håller tummarna för att det blir lyckat och att du har lust med en en repris nästa vår!

Hannu på Langeland sa...

Det får vi hoppas på och att det det blir fler gånger.