lördag 3 februari 2018

Kökstankar och beslut


Nu har jag bott här på Langland i ca en månad, jag trivs och älskar det nya livet även om det just nu är vinter. Men det är det ju hemma med. Jag har pillat lite i trädgården men den får vänta nu ett tag eftersom det är dags att ta tag i köket.


Jag har alltid önskat mig ett fyrkantigt kök med bord i mitten, jag älskar att sitta mitt i köket. Det är inget fel på köket som var, jag hade lätt kunnat måla luckor och annat. Men det var avdelat på mitten och eftersom det är öster och västerfönster vill jag så klart välkomna ljuset, om det varit ekonomiskt rimligt skulle jag bygga köket i sovrummet som dessutom har söderfönster. Men att dra vatten och avlopp genom hela huset känns som oöverstilgligt men det hade varit kul så klart. 


Främsta anledningen till att bygga om är att vi alla ska få plats men också att höja arbetsbänken, nu är de på 83 cm och jag behöver få upp dem till 90-93 cm för att det ska funka för min rygg. 


Jag lade ut köket på en säljsida på Facebook Langeland och fick napp ganska snart, skulle jag sälja eller ge bort det. Köket är av god kvalitet och ca 20 år gammalt, hur mycket får man för det? Äh så klart jag ger bort det om dom skruvar ner det, det visade sig vara 2 nya i Humble som är byn intill och de har också blivit vänner. Kul människor med hund och äventyr i blicken, kan liksom inte bli bättre. 


Så idag har jag tittat på golv och kök, det nuvarande golvet och en gjuten cementplatta, någon form av tunn träskiva, limmad kork på det och linoleum på toppen. Alltså det går faktiskt inte att ta bort och snickaren säger att undermaterialet är oväderligt som isolering. Men då måste jag titta på ett tunnt material som inte bygger så mycke på höjden. På Kinnekulle hade jag riktigt grangolv, det var mycket vackert men jobbigt att skura med den mängden av matlagning som det var där, och så blir det väl här med så småningom.  


Älskar svart vit men då ska det väl vara på riktigt och det bygger för mycket, men kanske ändå en rutig matta.


Nu finns det ju väldigt många roliga mönster och jag gillar dem mycket, men det kanske är just nu jag gillar dem och inte sedan. Ibland blir man valhänt.


Just nu är dessa ekgolv favoriten, ek vadå jag hade ju gran. Men precis Hannu sluta nörda och vara huset troget, du har varit där och behöver inte det igen. Det högra är av bättre kvalitet för fötter och ljud, lättstädat är det med. Jag gillar också den varma slitna färgtonen. 


Jag ska givetvis titta på fler golv men redan nu känns köket underbart om man inte tittar på skarvar och skravanker som det blir när man demonterar. Det gula bordet ska troligen sammanfogas med en köksö hitåt, och där ska troligen spisen också vara med fläkt ovanför. Spsen ska vara på höger sida så inte fläkten bryter rymden. 


Men idag hittade jag en fläkt som var mycket hög upp och jag kunde stå rak under den utan att blicken skymdes. Helt plötslöigt förändrades horizonten vad det gäller fläkt. Jag skulle gärna ha en fläkt i spisnivå men då måste golven brytas upp och jag har fattat rätt, mycket meck. Men för att stå ut med ljuden skall motorn vara på vinden, så var det på kullen med.


Men jag vill ha minimalt med vanliga köksskåp och absolut inga överskåp som hindrar ljusets flöde, det hade jag inte förut heller men jag hade kanske tusen underskåp och lådor som fylldes med allt möjligt, och mest onödig förvaring. Även om köket är 4,5 X ca 8 m får det inte plats så mycket, dörrar och fönster tar det mesta. Var ska torrvarorna vara? Jag hade ett litet skafferi på Kullen som var perfekt men det blev ganska snart också ett lager, jag saftar och syltar inte mycket eftersom jag inte tycker om socker i den mängden. Det är ris och torra bönor jag behöver plats till och plötsligt blev blomstervagnen ett perfekt skafferi. Metallen skall målas grön och givetvis skall väggen bakom fixas med, men jag gillar det ruffa och översikten. Ja taken och allt annat ska målas med så klart.


Och igår hittade jag perfekta hyllor till blomstervagnen, jag slapp till och mes kapa dem. Visst kan det se stökigt ut men jag gillar känslan av att laga mat, det är ungefär som när man kommer in i det heligaste i ett bageri och mjölerna står på rad.


Jag har haft ett drömkök och vet vad det är, nu vill jag göra ett annat. Okoventionella lösningar och inte tusen luckor. Jag får se var jag hamnar och jag ska nog inte ha tusen koppar att skura heller. Bra ytor och skön rymd gäller. 


Jag får se var jag hamnar helt enkelt, just nu känns rymden underbar och det är gott nog. Men nu står de svenska tidningarna på rad och vill fota Hannu på Langeland, hur ska jag hinna fixa tills dess.  Kram alla 

7 kommentarer:

Cia sa...

Det är så roligt att följa ditt arbete med det nya köket

tanthuset.blogg.se sa...

Du är en klok man, Hannu...där du är i livet är funktion prio ett, vilket inte behöver innebära att det inte blir snyggt för det :) Kombinationen blir oslagbar, det tror jag bestämt! Lycka till med allt...

Unknown sa...

Kjære deg. Finner du kjøkkenbutikk møbelbutikker og håndtverkere type rørlegger og elektrikker snekker osv på Langeland?

Drömgården sa...

Att planera kök är så roligt, men det är mycket att tänka på. Ska bli riktigt intressant att se slutresultat sen.
/Kitty

Bettys beundran sa...

Så generöst att dela med dig av det "nya" köket. Du är en klok man så det kommer att bli jättebra. Nu är det golv och kan rekommendera Stiltje som har verksamhet på Österlen och butik på Södermalm.

Hannu på Langeland sa...

Kul att ni gillar, vi får se vilken väg det tar och hantverkare har jag redan pratat med, så det är lungt. Ja Stiljte har mycket vackert.

M/S Design sa...

Kul att få vara med i dina köksfunderingar, övertygad om att du kommer fixa ett originellt härligt kök!!
Mariana